Château de la Treyne - Lacave, France
Posted by: Groundspeak Premium Member André de Montbard
N 44° 50.963 E 001° 31.516
31T E 383464 N 4967276
Le château de la Treyne est un château situé à Lacave, en France. - The Chateau de la Treyne is a chateau located in Lacave, France.
Waymark Code: WM13K9T
Location: Occitanie, France
Date Posted: 12/30/2020
Published By:Groundspeak Premium Member pmaupin
Views: 2

Le château est situé sur la commune de Lacave, dans le département français du Lot.

L'existence du château de la Treyne est attestée en 1342. Sa construction est probablement due à Guillaume et Hughes de Rouffilhac dont la famille est originaire de Gourdon où elle attestée depuis le XIIe siècle. Le 27 janvier 1356, sur le pont d’Avignon, Noble Guillaume de Rouffilhac rend hommage, tête nue, à genoux et mains jointes à « Magnifique homme Messire Guillaume de Beaufort », chevalier, vicomte de Turenne, pour le château au lieu de la Treyne, sur le bord de la Dordogne.

Probablement après l'extinction de la branche des Rouffilhac, le vicomte de Turenne confie la seigneurie de la Treyne, « avec toute justice haute, moyenne et basse », à noble homme Annet Hugon du Cluzel, le 12 mai 1462. Le chevalier Annet du Cluzel a fait construire l’église de Meyraguet dans laquelle il a été inhumé.

Le 7 mai 1519, noble Jean de la Treyne, fils d'Annet du Cluzel, a épousé Jeanne de Coustin de Bourzolles. En 1540, Jean de la Treyne, rend hommage au roi pour le château, les bois, les rentes et pleine justice qu’il tient du vicomte de Turenne, François III de La Tour (1526-1557).

En 1553, Louis de Cluzel est seigneur de la Treyne. Il s'est marié avec Colette, dite Jeanne de Ricard de Genouillac (morte en 1607).

Pierre de La Ramière s'est marié par contrat du 11 décembre 1553 avec Gallienne de Cluzel, fille de feu Jean seigneur de la Treyne en Quercy, gentilhomme de la maison du Roi, et de damoiselle Jeanne de Coustin. Pierre de la Ramière a reçu de son beau-frère, Louis de Cluzel, la somme de 1 140 livres pour sa part dans l'héritage maternel de sa femme. Il est surnommé « le Capitaine la Ramière ». Il s'est converti à la religion protestante. On lui a attribué la victoire de l'armée protestante de Coligny à La Roche-l'Abeille, le 25 juin 1569. Cette bataille est la première à laquelle participe Henri de Navarre, en présence de sa mère, Jeanne d'Albret. Pierre de La Ramière est tué en octobre 1569 au siège de Saint-Jean-d'Angély. Après la mort de son mari, Gallienne de la Treyne a été persécutée « à cause de la religion protestante qu'elle et son mari avoient prise », et avoir beaucoup souffert « par divers » procès et pillage de ses maisons ». De ce mariage sont nés sept enfants, six garçons et une fille, tous en bas âge. L'aîné, Gilles, a été l'héritier universel à l'exception de la maison noble de Pécharnault, en Agenais, qui a été donnée à Jean, le second fils. Celui-ci s'est marié, en premières noces, avec Jeanne du Vignal de Broval, et en secondes noces, avec Suzanne du Cluzel de la Treyne, sa cousine germaine.

Le château est considéré comme un repaire de huguenots. Il est incendié en 1586, sur ordre du duc de Mayenne, lieutenant du roi Henri III.

Louis de Cluzel est assassiné en 1592. La seigneurie de la Treyne passe à son fils, Jacques Galiot du Cluzel, écuyer qui rend hommage au vicomte de Turenne, Henri Ier de la Tour d'Auvergne, le 2 décembre 1600. Il meurt sans postérité en 1607. La seigneurie passe alors à Jean de La Ramière, fils de Pierre de La Ramière. Jean de La Ramière est mort en 1616. Ses fils ensevelissent son corps de nuit dans l'église de Meyraguet malgré l'interdiction d'enterrer dans les cimetières catholiques les corps des défunts ayant appartenu à la religion prétendument réformée.

En 1622, un arrêt du Parlement de Toulouse ordonne la destruction du château La Treyne, déjà ruiné par l’incendie « vu la rébellion et les excès » du fils de Jean de La Ramière, coupable de lèse-majesté. Cet ordre n'a pas dû être exécuté.

Gédéon Ier de La Ramière a entrepris, vers 1625, d’aménager la demeure de son père. Avant 1643, la restauration du château est terminée en laissant l'ancien donjon carré du XIVe siècle en accolant au nord un logis flanqué d’une grosse tour ronde. Il rend hommage à Frédéric-Maurice de la Tour, duc de Bouillon et prince de Sedan « pour le château et la seigneurie ». Son fils, Gédéon II abjure la religion protestante comme en témoigne son testament daté du 5 avril 1701. Puis son fils, Pierre, meurt sans postérité en 1710. La seigneurie passe alors à sa sœur Marie de La Ramière qui s'est mariée en 1711 avec Jean III de Cardaillac, seigneur de Végennes, capitaine dans le régiment Royal-Artillerie et chevalier de Saint-Louis. Jean III est décédé le 20 mars 1752. Il a été inhumé dans l’église de Meyraguet. Au décès de son épouse, Marie de La Ramière, dame de Cardaillac, la seigneurie de la Treyne est dévolue à leur fils, François-Emmanuel de Cardaillac qui a épousé, le 28 janvier 1748, demoiselle Jeanne de Montalembert. Il a agrandi le château vers 1760.

Le 8 juin 1738, la vicomté de Turenne est vendue à Louis XV, pour rembourser les dettes de jeu de Charles-Godefroy de La Tour d'Auvergne.

Par lettres patentes du Roi du 29 décembre 1759, François-Emmanuel a reçu la baronnie et le marquisat de Cardaillac en Quercy. François-Emmanuel, marquis de Cardaillac, a rendu hommage au roi de 1760 à 1778 pour la terre et la seigneurie de La Treyne et de Meyraguet. Il est mort en 1782. Son fils Joseph, né en 1752, a épousé, le 27 mars 1783, Charlotte de Roquemaurel. Il est Lieutenant du Roi pour la province de Guyenne. Il est au château de La Treyne le 28 septembre 1822.

Jean-Jacques-Joseph-Frédéric, marquis de Cardaillac, arrière petit-fils de Joseph de Cardaillac, a vendu le château et le domaine de La Treyne le 20 septembre 1910 à un riche industriel parisien, Auguste-Gabriel Savard, inventeur du Bijou Fix. Ce dernier a fait restaurer et aménager les intérieurs. Il a confié la création du jardin à la française au paysagiste botaniste alors en vogue, Édouard André (1840-1911).

En 1922, M. Savard a vendu la propriété à un industriel espagnol, M. Fontana, qui a commandé l’exécution du plafond à caissons et des boiseries du Grand Salon et celles du Salon de Musique.

Pendant la Seconde Guerre mondiale, André Chamson, alors responsable du département des Antiquités égyptiennes du Musée du Louvre, a veillé sur une partie des trésors du musée qui ont été entreposés provisoirement au château de La Treyne pour y être protégés, parmi lesquelles, le célèbre Scribe accroupi. En souvenir de son séjour à La Treyne, André Chansom a fait inscrire le site comme site pittoresque du Lot (Arrêté ministériel du 6 novembre 1946).

Le 10 avril 1954, Monsieur Santiard et Madame Bulteau ont acheté le château. Ils y ont présenté leur magnifique collection de meubles et objets d’art de la Renaissance (XVIe siècle) qui sont maintenant présentés au château de Bourdeilles. M. Santiard a fait édifier vers 1954 dans le parc une chapelle de style néo-roman, en intégrant des éléments romans et gothiques provenant de Cuelvas en Espagne.

Le château a été acheté par la famille Gombert en 1982. Après dix ans de travaux, le château est devenu une des enseignes dans le Lot des "Relais et Châteaux".

Les façades, les toitures, l'escalier droit, les décors du grand salon et de la salle de billard au rez-de-chaussée du château sont inscrits au titre des monuments historiques par l'arrêté du 3 mai 1990, modifié le 17 septembre 2008.

---
The castle is located in the town of Lacave, in the French department of Lot.

The existence of the Château de la Treyne is attested in 1342. Its construction is probably due to Guillaume and Hughes de Rouffilhac whose family is from Gourdon where it attested since the 12th century. On January 27, 1356, on the Avignon bridge, Noble Guillaume de Rouffilhac pays homage, bare head, on his knees and hands joined to "Magnificent man Messire Guillaume de Beaufort", knight, viscount of Turenne, for the castle instead of the Treyne, on the edge of the Dordogne.

Probably after the extinction of the Rouffilhac branch, the Vicomte de Turenne entrusted the seigneury of Treyne, "with all high, medium and low justice", to a noble man Annet Hugon du Cluzel, on May 12, 1462. The knight Annet du Cluzel had the church of Meyraguet built in which he was buried.

On May 7, 1519, noble Jean de la Treyne, son of Annet du Cluzel, married Jeanne de Coustin de Bourzolles. In 1540, Jean de la Treyne paid homage to the king for the castle, the woods, the rents and full justice he received from the viscount of Turenne, François III de La Tour (1526-1557).

In 1553, Louis de Cluzel was lord of Treyne. He married Colette, known as Jeanne de Ricard de Genouillac (died in 1607).

Pierre de La Ramière was married by contract of December 11, 1553 with Gallienne de Cluzel, daughter of the late Jean seigneur de la Treyne en Quercy, gentleman of the King's household, and of damoiselle Jeanne de Coustin. Pierre de la Ramière received from his brother-in-law, Louis de Cluzel, the sum of 1140 pounds for his share in the maternal inheritance of his wife. He is nicknamed "Captain la Ramière". He converted to the Protestant religion. He was credited with the victory of the Protestant army from Coligny to La Roche-l'Abeille on June 25, 1569. This battle was the first in which Henri de Navarre took part, in the presence of his mother, Jeanne d'Albret. Pierre de La Ramière was killed in October 1569 at the siege of Saint-Jean-d'Angély. After the death of her husband, Gallienne de la Treyne was persecuted "because of the Protestant religion which she and her husband had taken", and to have suffered a lot "by various" lawsuits and looting of her houses ". From this marriage were born seven children, six boys and a girl, all young. The eldest, Gilles, was the universal heir with the exception of the noble house of Pécharnault, in Agenais, which was given to Jean, the second son. This one married, in first marriage, with Jeanne du Vignal de Broval, and in second marriage, with Suzanne of Cluzel de la Treyne, his first cousin.

The castle is considered a den of Huguenots. It was set on fire in 1586, by order of the Duke of Mayenne, lieutenant of King Henry III.

Louis de Cluzel was assassinated in 1592. The seigneury of La Treyne passed to his son, Jacques Galiot du Cluzel, squire who paid homage to the Vicomte de Turenne, Henri I de la Tour d'Auvergne, on December 2, 1600. He died without posterity in 1607. The seigneury then passed to Jean de La Ramière, son of Pierre de La Ramière. Jean de La Ramière died in 1616. His sons bury his body at night in the church of Meyraguet despite the ban on burying in Catholic cemeteries the bodies of the deceased who belonged to the allegedly reformed religion.

In 1622, a decision of the Parliament of Toulouse ordered the destruction of the Château La Treyne, already ruined by the fire "in view of the rebellion and the excesses" of the son of Jean de La Ramière, guilty of lese majesté. This order did not have to be executed.

Gideon I de La Ramière began, around 1625, to fit out his father's home. Before 1643, the restoration of the castle was completed, leaving the old 14th century square keep by adjoining to the north a dwelling flanked by a large round tower. It pays homage to Frédéric-Maurice de la Tour, Duke of Bouillon and Prince of Sedan “for the castle and the seigneury”. His son, Gédéon II abjures the Protestant religion as evidenced by his will dated April 5, 1701. Then his son, Pierre, died without posterity in 1710. The seigneury then passed to his sister Marie de La Ramière who married in 1711 with Jean III de Cardaillac, Lord of Végennes, captain in the Royal-Artillery regiment and knight of Saint-Louis. John III died on March 20, 1752. He was buried in the church of Meyraguet. On the death of his wife, Marie de La Ramière, lady of Cardaillac, the seigneury of La Treyne devolved to their son, François-Emmanuel de Cardaillac who married, on January 28, 1748, demoiselle Jeanne de Montalembert. He enlarged the castle around 1760.

On June 8, 1738, the Viscount of Turenne was sold to Louis XV, to repay the gambling debts of Charles-Godefroy de La Tour d'Auvergne.

By letters patent of the King of December 29, 1759, François-Emmanuel received the barony and the marquisate of Cardaillac in Quercy. François-Emmanuel, Marquis de Cardaillac, paid homage to the king from 1760 to 1778 for the land and the seigneury of La Treyne and Meyraguet. He died in 1782. His son Joseph, born in 1752, married Charlotte de Roquemaurel on March 27, 1783. He is the King's Lieutenant for the province of Guyenne. He was at the Château de La Treyne on September 28, 1822.

Jean-Jacques-Joseph-Frédéric, Marquis de Cardaillac, great-grandson of Joseph de Cardaillac, sold the castle and the domain of La Treyne on September 20, 1910 to a wealthy Parisian industrialist, Auguste-Gabriel Savard, inventor of the Bijou Fix . The latter had the interiors restored and fitted out. He entrusted the creation of the French garden to the then fashionable landscape botanist, Édouard André (1840-1911).

In 1922, Mr. Savard sold the property to a Spanish industrialist, Mr. Fontana, who commissioned the coffered ceiling and woodwork for the Grand Salon and the Salon de Musique.

During the Second World War, André Chamson, then head of the Egyptian Antiquities department at the Louvre Museum, watched over some of the museum's treasures which were temporarily stored at the Château de La Treyne for protection, among which, the famous Crouching scribe. In memory of his stay at La Treyne, André Chansom had the site listed as a picturesque site of the Lot (Ministerial decree of 6 November 1946).

On April 10, 1954, Monsieur Santiard and Madame Bulteau bought the château. They presented their magnificent collection of Renaissance furniture and works of art (16th century) which are now on display at the Château de Bourdeilles. Mr. Santiard had a neo-Romanesque chapel built around 1954 in the park, integrating Romanesque and Gothic elements from Cuelvas in Spain.

The castle was bought by the Gombert family in 1982. After ten years of work, the castle became one of the brands in the Lot of "Relais et Châteaux".

The facades, the roofs, the straight staircase, the decorations of the large living room and the billiard room on the ground floor of the castle are listed as historical monuments by the decree of May 3, 1990, amended on September 17 2008.

Source: (visit link)
Référence de la notice (from Merimee DB): PA00095288

Dénomination de l'édifice (from Merimee DB): Château

Localisation (from Merimee DB): Occitanie ; Lot (46) ; Lacave

Siècle de la campagne principale de construction (from Merimee DB): 4e quart 16e siècle, 18e siècle, 1er quart 20e siècle

Précision sur la protection de l'édifice (from Merimee DB):
Les façades et toitures ; l'escalier droit ; les décors du grand salon et de la salle de billard au rez-de-chaussée (cad. E 6) : inscription par arrêté du 3 mai 1990, modifié par arrêté du 17 septembre 2008


Date de versement de la notice (Merimee DB): 05/03/1990

Relevant Website: [Web Link]

Photo with MH logo pictured included?: no

Adresse de l'édifice (from Merimee DB): Not listed

Visit Instructions:
[EN] Include at minimum a complete sentence which reflects your experience visiting the site and upload a photo taken by you at the site.

[FR] Ecrivez au moins une phrase complète qui décrira votre expérience lors de la visite et téléchargez une photo du site prise par vous.

Search for...
Geocaching.com Google Map
Google Maps
MapQuest
Bing Maps
Nearest Waymarks
Nearest Monuments Historiques Français
Nearest Geocaches
Create a scavenger hunt using this waymark as the center point
Recent Visits/Logs:
There are no logs for this waymark yet.