De Buitenmolen - Zevenaar (NL)
Posted by: Groundspeak Premium Member Axel-F
N 51° 55.526 E 006° 03.937
32U E 298239 N 5756813
Quick Description: Tower mill in Zevenaar, Netherlands that was restored to working order in 1970.
Location: Gelderland, Netherlands
Date Posted: 8/18/2020 2:04:34 AM
Waymark Code: WM13018
Published By: Groundspeak Premium Member montythemule
Views: 1

Long Description:
Al in 1447 wordt in Zevenaar een molen vermeld. Uit bouwhistorisch onderzoek is echter gebleken dat de huidige molen na 1549 gebouwd moet zijn. Daarmee is niet deze torenmolen, maar De Grafelijke Korenmolen in Zeddam de oudste nog bestaande windmolen in Nederland. De Buitenmolen was de banmolen van het ambt Liemers. De stad Zevenaar had een eigen banmolen, de Binnenmolen. In 1816 kwamen beide molens in eigendom van het Nederlandse Domeinbestuur. De Buitenmolen werd in 1865 verkocht aan de molenaar Jacobus van der Grinten. Oorspronkelijk zat buiten aan de molen de trap naar de zolders en werd ook buiten bij de trap het maalgoed geluid. De deuren bij de trap zijn nu ramen. Boven de ingang zat een houten plankier. Het oorspronkelijke uiterlijk van de molen als binnenkruier verdween in de loop der tijd. Zo kreeg de molen een staart en werd de buitenroede uitgerust met zelfzwichting. Rond 1930 werden staart en wiekenkruis verwijderd en werd de molen een motormaalderij, die in 1955 werd stilgelegd. Voor de motormaalderij werden de dikke muren uitgehakt en werden in 1934 stalen vloerbalken aangebracht. In 1966 droeg de heer F.T.H. Korthaus De Buitenmolen over aan de gemeente Zevenaar, die in 1969 en 1970 de molen liet restaureren. De kap is bedekt met schaliën. In 2002 vond er andermaal een restauratie plaats en werd de 9,20 meter lange, houten bovenas vervangen door een nieuwe, eikenhouten bovenas. Ook werd het voorkeuvelens vernieuwd en werden de roeden vervangen.

De torenmolen heeft stalen roeden met een lengte van 24,40 meter. Ze zijn door molenmakerij Vaags gemaakt in 2002. De binnenroede heeft nummer 71 en de buitenroede nummer 70. De roeden zijn voorzien van het Oudhollands hekwerk met zeilen. De molen is ingericht met een koppel, 16der (140 cm doorsnede) kunststenen en een mengketel.

De molen wordt op de wind gekruid via een tandkrans met een elektromotor in de kap. Met de hand kon voorheen door twee man gekruid worden via gaffelwielen en tandkransen. Ook kan de molen vanaf de belt met de hand gekruid worden via een rondgaande kruiketting. Het kruiwerk bestaat uit een Engels kruiwerk.

De molen wordt gevangen (geremd) met een vlaamse vang met vangtrommel. De vangbalk is een oud voeghout, die waarschijnlijk afkomstig is uit de verdwenen Groene molen (Molen van Golstein) in Teuge.

De molen heeft een sleepluiwerk.

De begane grond wordt de hel genoemd. Hier is in 1974 een zuiggasmotor geplaatst, die afkomstig is uit de maalderij van Te Boekhorst in Wehl en daar een koppel maalstenen heeft aangedreven. Rond 1900 had de Buitenmolen zelf een zuiggasmotor.
bron: wikipedia

English
The Buitenmolen is a brick tower mill with a 3.28 metres (10 ft 9 in) high mound built up around the mill for the miller to reach the sails. The four common sails have a span of 24.4 metres (80 ft 1 in). They are carried on a wooden windshaft, 9 metres (29 ft 6 in) in length which was initially fitted in 1969 and replaced in 2002. The windshaft carries the brake wheel which drives the wallower at the top of the upright shaft. At the bottom of the upright shaft, the great spur wheel drives the one pair of mill stones of 1.50 metres (4 ft 11 in) diameter via a lantern pinion stone nut. The mill is winded by two sets of wooden gears in the cap engaging cogs on the curb. The gearing is operated by an endless rope running on a Y-wheel on the dust floor but can also be operated by an endless chain from outside the mill or powered by an electric motor. The cap rests on a live curb with flanged cast iron rollers and is covered by wood shingle.
Source: wikipedia

The windmill is open to the public every Saturday from 10:00 to 16:00 hours and by appointment.
Date of Manufacture: 1/1/1549

Purpose: Milling

Open to the public: yes

Is This Windmill Functional?: Yes!

Windmill Farm: no

Museum on Site: no

Cost: Not Listed

Visit Instructions:
When logging a VISIT to a windmill that has been Waymarked, please take a a photograph of the Windmill and provide a summary of your visit. In this way we can track changes to the mills over the years
Search for...
Geocaching.com Google Map
Google Maps
MapQuest
Bing Maps
Nearest Waymarks
Nearest Windmills
Nearest Geocaches
Nearest Benchmarks
Create a scavenger hunt using this waymark as the center point
Recent Visits/Logs:
There are no logs for this waymark yet.